Optimalizace PPC kampaní, která opravdu funguje – jaké metriky vyhodnocovat?

Optimalizace PPC kampaní, která opravdu funguje – jaké metriky vyhodnocovat?

Začali jste s PPC reklamami a teď si lámete hlavu nad tím, jak poznat, zda vaše kampaně skutečně fungují? V tomto článku vám odkryjeme tajemství efektivního vyhodnocování a správy PPC kampaní. Dozvíte se, jaké metriky sledovat, jak měřit návratnost investic a jak zaručit, že vaše reklama na internetu bude účinná.

Optimalizace PPC kampaní není pro začátečníky zrovna procházkou růžovým sadem. Často připomíná spíše bludiště plné čísel, grafů a neznámých metrik. Ale nebojte se – se správným přístupem a znalostmi dokážete i vy proměnit toto bludiště ve velící středisko pro své podnikání.

Definujte cíle svých kampaní

Zásadní je si dopředu určit jasné cíle, kterými chcete svými kampaněmi dosáhnout. Bez nich byste byli jako kapitán lodi bez kormidla – možná se někam dostanete, ale těžko tam, kam skutečně chcete. Cíle PPC kampaní se většinou zaměřují na zvýšení prodejů, ale nemusí to tak být vždy.

Cíle se můžou zaměřovat například na:

  • zvýšení prodejů nebo konverzí,
  • budování povědomí o značce,
  • získávání potenciálních zákazníků (lead generation),
  • zvýšení návštěvnosti webu
  • a tak dá

Každý z těchto cílů vyžaduje jiný přístup k vedení PPC reklamy a sledování odlišných metrik pro vyhodnocování úspěšnosti.

Jaké metriky pro konkrétní typy kampaní sledovat

Jaké hlavní metriky to u jednotlivých typů kampaní jsou, si teď přiblížíme.

Pro zvýšení prodejů:

  • Konverzní poměr – tento ukazatel vám řekne, kolik procent návštěvníků přicházejících z PPC reklamy skutečně provedlo požadovanou akci (např. nákup). Je to v zásadě měřič efektivity vašeho prodejního trychtýř
  • Cena za konverzi (CPA) – ukazuje, kolik vás stojí jedna konverze. A tedy přeneseně, jestli pro vás není získávání jednotlivých zákazníků přes PPC příliš nákladné. Pokud je, můžete změnit klíčová slova, na která cílíte, cílové publikum nebo vylepšit text reklamy.

Fakt: Průměrný konverzní poměr napříč odvětvím je cirka 3,75 %.

Pro budování povědomí o značce:

  • Zobrazení – počet zobrazení vaší reklamy. Představte si to jako počet zhlédnutí vaší reklamy na billboardu u dálnice (i vícekrát jedním člověkem).
  • Podíl zobrazení – ukazuje, jak často se vaše reklama zobrazila v porovnání s tím, kolikrát se mohla zobrazit. Tento ukazatel vám pomáhá zjistit, jak efektivně je vaše reklama zobrazovaná v rámci aukce. Když je podíl zobrazení 20 %, tak dalších 80 % získali vaši konkurenti.

Fakt: 65 % malých až středně velkých podniků má spuštěnou PPC kampaň.

Pro získávání potenciálních zákazníků:

  • Cena za lead – kolik vás stojí získání jednoho potenciálního zákazníka.

Pro zvýšení návštěvnosti webu:

  • Míra prokliku (CTR) – poměr počtu kliknutí vůči zobrazením reklamy. Ukazuje, jak moc je vaše reklama lákavá. Pokud má velký počet zobrazení, ale malý počet kliků (tedy nízké CTR), měli byste ji vylepšit. Pod 1 % se jedná o velmi slabý výkon.
  • Průměrná cena za klik (CPC) – kolik v průměru platíte za každého návštěvníka, který na reklamu klikl. Když jste zaplatili 600 Kč za 300 kliknutí, je průměrná cena za proklik 2 Kč. Tato metrika vám pomáhá zjistit návratnost investic.

Fakt: Mobilní PPC reklamy měly v roce 2023 o 20 % vyšší CPC než desktopové reklamy.

Jak měřit zvýšení prodeje a ziskovost kampaní?

Ať už provozujete e-shop nebo kamennou prodejnu, je měření zvýšení prodeje alfou a omegou správy PPC reklamy. Pro e-shopy je to samozřejmě jednodušší – díky pokročilému sledování můžete přímo spojit kliknutí na reklamu s uskutečněným nákupem. U kamenných obchodů je třeba být kreativnější:

  • Použít slevové kódy – vytvořit unikátní pro každou kampaň. Poté, co je zákazníci na prodejně nahlásí, zjistíte, že je k vám přivedla tato PPC reklama.
  • Lokální kampaně – sledujte nárůst návštěvnosti obchodu v souvislosti s online reklamou cílenou jen na určitou lokalitu.
  • Možnost objednat zboží předem – s vyzvednutím na prodejně.

Fakt: PPC reklamy cílené na konkrétní lokalitu mají přibližně o 30 % lepší výsledky.

Návratnost investic do reklamy (ROAS)

Měří efektivitu investic do reklamy tím, že porovnává příjmy generované z reklamy s náklady na její provoz. Vyjadřuje se jako poměr nebo procento a vypočítá se vydělením celkových tržeb získaných z reklamy náklady na tuto reklamu.

Pokud například utratíte 1 000 Kč na reklamu a vyděláte z ní 5 000 Kč, váš ROAS je 5:1 nebo 500 %. Tato metrika pomáhá určit, jak rentabilní je vaše reklamní kampaň.

Návratnost investic (ROI)

Tato metrika jde ještě dál – bere v úvahu nejen náklady na reklamu, ale i další související výdaje. Ukazuje, jak efektivně byla investice využitá, a to tím, že porovnává čistý zisk získaný z investice s celkovými náklady na tuto investici. Vyjadřuje se jako procento nebo poměr a vypočítá se podle vzorce:

Fakt: PPC má v průměru 200% návratnost investic.

Nejste si jistí s nastavením PPC kampaně?

Optimalizace PPC kampaní je komplexní disciplína vhodná pro specialisty z myTimi. Metriky je potřeba správně interpretovat a následně podle nich kampaně upravovat. Nejúspěšnější PPC specialisté kombinují analytické myšlení s kreativitou. Jsou trochu jako šéfkuchaři – měří množství ingrediencí, ale také ochutnávají, experimentují a neustále vylepšují své recepty.

Pokud si nejste jistí, jestli máte PPC reklamu nastavenou správě, můžete si objednat audit PPC kampaní nebo správou výkonnostních reklam rovnou pověřit specializovanou firmu.

Zdroj obrázka: Mladen / stock.adobe.com

Služby